logo
logo

Arbeidsmediation

Arbeidsmediation

Wanneer collega’s intensief met elkaar omgaan is het niet te voorkomen dat er meningsverschillen en ergernissen ontstaan. Verschillen van mening zijn niet per se negatief soms leidt discussie tot een beter resultaat: zonder weerstand geen glans. Vaak worden irritaties over en weer niet uitgesproken en gaat het van kwaad tot erger. Dit kunnen conflicten zijn tussen werknemer en leidinggevende of conflicten tussen medewerkers onderling. Een verstoorde arbeidsrelatie raakt vaak diep en heeft grote gevolgen. Veel tijd en energie gaat op aan het arbeidsconflict. Soms leidt het conflict tot uitval en arbeidsongeschiktheid. De motivatie van de betrokken medewerkers vermindert en het kan een negatief effect hebben op de gezondheid van de betrokken medewerkers. Daarnaast is ook de weerslag van een conflict op (naaste) collega’s groot met alle gevolgen van dien.

Kortom een arbeidsconflict moet zo snel mogelijk de wereld uit. Als mediator kan ik daarbij helpen om de communicatie weer op gang te brengen.

Waarom een mediator met kennis van arbeidsrecht?

  • Kennis over het arbeidsrecht, re-integratie bij arbeidsongeschiktheid, socialezekerheidswetgeving zijn noodzakelijk om een arbeidsmediation naar behoren te kunnen verrichten. Niet primair om zelf advies te geven als mediator maar wel om aan te geven dat het verstandig is dat partijen advies vragen aan een deskundige! Dit om te voorkomen dat er niet uitvoerbare afspraken worden gemaakt of afspraken worden gemaakt die de positie van één der partijen schaadt zonder dat hij dat weet. Denk bijvoorbeeld aan het mislopen van een WW-uitkering door de formulering van de gemaakte afspraak.

Wat doet de arbeidsmediator?

De arbeidsmediator zorgt voor de rust en veiligheid die conflictpartners nodig hebben om zich uit te spreken en om te kunnen luisteren.

  • Partners exploreren het arbeidsconflict en zoeken naar gezamenlijke belangen
  • Als de belangen duidelijk zijn, onderhandelen de conflictpartners over hoe ze verder willen (samen) werken.
  • Als de belangen duidelijk zijn, onderhandelen de conflictpartners over hoe ze verder willen (samen) werken.
  • Soms is de conclusie dat verdere samenwerking niet goed mogelijk is. Goed afscheid nemen is een kunst! Verlies van een baan is een emotionele aangelegenheid voor een werknemer. Een baan is vaak veel meer dan een manier om in het levensonderhoud te voorzien. Om tot acceptatie te komen van het einde van de arbeidsrelatie is het wenselijk dat de gevoelens bij het verlies van de baan, teleurstelling en boosheid worden omgezet worden in acceptatie en maar ook in uitvoerbare afspraken. Conflictpartijen kunnen dan op een, voor beide partijen, passende en integere manier, afscheid nemen.